Gældende for abonnementer tegnet efter den 5. november 2024
1.1 Disse Generelle Betingelser gælder for Kundens aftale med Synsam Group Denmark A/S, CVR-nr. 31 05 87 24 (”Profil Optik”), vedrørende Kundens Profil Optik Kontaktlinseabonnement.
1.2 For at indgå en aftale om Profil Optik Kontaktlinseabonnement (”Abonnement”) skal Kunden være fyldt 18 år. Hvis Kunden er yngre, kræves samtykke fra Kundens værge. Den samtykkende værge indestår personligt for samtlige af Kundens forpligtelser i henhold til Abonnementet.
1.3 Abonnementet betragtes som indgået, når Profil Optik har sendt Kunden en bekræftelse på Bestillingen.
2.1 I disse Generelle Betingelser anvendes termer, som skrives med stort begyndelsesbogstav. Disse termer er defineret nedenfor. Betydningen er den samme, uanset om termet skrives i bestemt eller ubestemt form.
”Abonnementet” betyder den aftale om et Profil Optik Kontaktlinseabonnement, som indgås mellem Kunden og Profil Optik.
”Abonnementsbetingelserne” betyder de aftalebetingelser, som gælder for Abonnementet, og som fremgår af Bestillingen og disse Generelle Betingelser.
”Bestillingen” betyder Kundens bestilling af Abonnementet, som foretages i overensstemmelse med punkt 3 nedenfor.
”Generelle Betingelser” betyder disse generelle betingelser med eventuelle senere ændringer.
”Klarna” betyder Klarna Bank AB (publ), organization number: 556737-0431, Headquarters: Stockholm, Sweden. Address: Sveavägen 46, 111 34 Stockholm.
”Kunden” betyder den fysiske person, der har tegnet Abonnementet.
”Leverance” betyder den leverance af Produkter, der indgår i Abonnementet, og som leveres hver tredje eller sjette måned til Kunden i overensstemmelse med disse Generelle Betingelser.
”Leveringsdag” betyder den dag, hvor leverancen kommer frem til den af Kunden oplyste leveringsadresse.
”Linser” betyder de kontaktlinser, som til enhver tid er omfattet af Abonnementet og som skal leveres til Kunden i overensstemmelse med, hvad der nærmere fremgår af disse Generelle Betingelser.
”Mine sider” betyder Kundens Mine sider-konto, der er tilgængelig via Profil Optiks hjemmeside.
”Månedsperiode” betyder løbende 30-dagesperioder i Abonnementet. Kundens første Månedsperiode begynder den første Leveringsdag.
”Produkter” omfatter de Linser og tilbehør, som til enhver tid er omfattet af Abonnementet.
”Profil Optik” betyder Synsam Group Denmark A/S, CVR-nr. 31 05 87 24, Oldenburg Allé 1, 2. sal, 2650 Taastrup.
3.1 En Bestilling kan foretages i en fysisk Profil Optik-butik. I en fysisk butik foretages Bestillingen i forbindelse med, at Kunden accepterer Abonnementsbetingelserne i Klarna Instore-checkout på sin telefon eller via e-mail. Ved Abonnement på endagslinser er mindstemængden 30 linser pr. øje og for en 3-månedersperiode og 60 linser pr. øje for en 6-månedersperiode. Den månedlige betaling afspejler altid mængden af linser, der leveres hver 3 eller 6 måned alt afhængigt af, hvilken kvantitet af linser, som Kunden har valgt for Abonnementet.
3.2 Efter Bestillingen sender Profil Optik en elektronisk bekræftelse af Abonnementet til den e-mailadresse, som Kunden har oplyst. Derefter løber Abonnementet uden binding, indtil det opsiges. Abonnementet kan til enhver tid opsiges af Kunden som beskrevet i punkt 11 nedenfor.
4.1 De Produkter, der er omfattet af Abonnementet, bliver leveret til Kunden hver tredje eller sjette måned. Hver Leverance indeholder Produkter svarende til det i Bestillingen anførte 3-månederseller 6-måneders forbrug. Hvis Abonnementet også omfatter tilbehør, som fx linsevæsker, indeholder hver Leverance den beregnede mængde af sådant tilbehør til brug for en 3-månedersperiode eller en 6-månedersperiode.
4.2 Den første Leverance bliver sendt fra Profil Optik ca. 1-2 dage efter Bestillingen. Derefter sendes en Leverance ved udgangen af den tredje eller sjette Månedsperiode efter den seneste Leverance. Alle Leverancer sker til den af Kunden oplyste leveringsadresse. Kunden er ansvarlig for at informere Profil Optik om eventuelle ændringer i leveringsadresse eller Kundens øvrige kontaktoplysninger. Leveringsadressen kan kun være en godkendt adresse i Danmark.
4.3 Produkter, som ikke er på lager på Bestillingstidspunktet, bliver leveret hurtigst muligt efter, at Profil Optik får disse leveret af den relevante leverandør. Profil Optik bestræber sig på at anvende samlelevering for at undgå at opdele en Leverance i flere delleverancer.
4.4 Mindre forsendelser leveres med posten direkte til Kundens postkasse, hvis der er plads deri. Hvis der ikke er plads til forsendelsen, får Kunden en SMS, e-mail eller leveringsadvisering om, at Leverancen kan afhentes på et nærmere angivet udleveringssted.
4.5 Forsendelsen vil normalt blive opbevaret på udleveringsstedet i 7 dage, inden den returneres til Profil Optik. Hvis forsendelsen ikke bliver afhentet og derfor returneres, vil Profil Optik gøre endnu et forsøg på Levering.
4.6 Fragtomkostningerne indgår i den månedlige ydelse.
5.1 Kunden har ret til at fortryde indgåelsen af Abonnementet indtil senest 14 dage efter, at Kunden har modtaget den første Leverance.
5.2 Hvis Kunden vil benytte sin fortrydelsesret, skal Kunden sende en klar og tydelig besked til Profil Optik om sin beslutning om at fortryde indgåelsen af Abonnementet. Beskeden kan sendes med e-mail til customerservice@synsam.com eller med brevpost til
Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna
Sverige .
På Mine Sider findes en standardformular, som Kunden kan benytte for at gøre brug af sin fortrydelsesret.
5.3 Ved benyttelse af fortrydelsesretten skal eventuelle Produkter, som er blevet leveret til Kunden, returneres uden unødig forsinkelse og senest inden 14 dage fra den dag, hvor Kunden meddelte sin fortrydelse. Ved returneringen gælder det, der står i punkt 13 nedenfor. Ved opsigelse og returnering af uåbnede linsepakker gælder punkt 11, således at Kunden alene betaler for de faktisk brugte Linser.
6.1 De Linser, der er omfattet af Abonnementet, er udelukkende forbeholdt Kunden. Kunden bekræfter ved sin Bestilling, at Kunden har en gyldig kontaktlinseudmåling, der holdes opdateret hver 12. måned fra en autoriseret optiker eller øjenlæge på de Linser, som Bestillingen omhandler. Det er Kundens ansvar at sørge for, at Kundens recept holdes opdateret i Abonnementsperioden, og at Kunden ikke igennem sit Abonnement får leveret Linser på en udgået recept.
6.2 Kunden bekræfter endvidere ved sin Bestilling, at Kunden har tilstrækkelig viden om, hvordan Linserne skal bruges, plejes og håndteres. Kunden er informeret om vigtigheden af, at Linser og tilbehør udelukkende bruges i overensstemmelse med de instruktioner og anbefalinger, som fremgår af den til enhver tid gældende produktinformation på indlægssedler og på aktuelle indpakninger. Kunden er også bekendt med vigtigheden af at følge eventuelle instruktioner og anbefalinger, som Kunden har fået af sin optiker eller øjenlæge.
6.3 Kunden er informeret om, at forkert anvendelse af Linserne, herunder manglende overholdelse af linsekontrol og evt. forkert styrke i Linserne, kan forårsage skader på Kundens øjne og i værste fald skade Kundens syn. Profil Optik påtager sig intet ansvar for skade opstået som følge af forkert anvendelse eller pleje af Linser eller andre Produkter.
7.1 Den månedlige ydelse, som Kunden skal betale for Abonnementet, fremgår af Bestillingen og accepteres af Kunden ved Bestillingen. Eventuelle ændringer i Abonnementet, som påvirker den månedlige ydelse, vil blive indregnet fra den næstkommende Leverance. Den nye månedlige ydelse accepteres af Kunden i forbindelse med, at Kunden foretager ændringerne på Mine Sider. Hvis ændringen fører til en væsentlig forhøjelse af den månedlige ydelse, forbeholder Profil Optik sig retten til at foretage en ny kreditvurdering af Kunden.
7.2 Den månedlige ydelse kan også ændres, hvis Profil Optiks priser bliver ændret på de Produkter, som indgår i Abonnementet. De nye priser gælder i så fald fra og med næste Leverance. Kunden bliver informeret om eventuelle prisændringer senest 10 dage inden næste Leverance. Hvis Kunden ikke vil acceptere den nye pris, har Kunden ret til at opsige Abonnementet med øjeblikkelig virkning. Hvis den nye Leverance allerede er afsendt, skal Kunden uden forsinkelse og senest 14 dage efter sin opsigelse returnere leverede Produkter. Hvis sådan returnering ikke sker inden for denne tidsramme, har Kunden pligt til at betale for ikke-returnerede Produkter. Hvis Kunden på grund af manglende returnering skal betale for ikke-returnerede Produkter, får Kunden hos Klarna mulighed for at vælge mellem at betale restbeløbet ved en engangsbetaling eller ved månedlige afdrag. Uanset hvilket betalingsalternativ Kunden vælger, er Abonnementet med de rettigheder, som følger af det, ophørt ved opsigelsen.
7.3 Profil Optiks tilgodehavender mod Kunden vedrørende Abonnementet overdrages til Klarna. Overdragelsen indebærer, at alle Profil Optiks krav mod Kunden i forbindelse med tilgodehavendet er overtaget af Klarna. Kundens betaling kan derfor kun ske med frigørende virkning til Klarna. Som følge af dette kan betaling af den månedlige ydelse kun ske gennem Klarna alternativ med bank- eller kreditkort. Betalingen for Abonnementet med både levering hver 3 og 6 måned opdeles af Klarna i 3 betalinger, som automatisk opkræves hver måned. Den månedlige opkrævning tager altid højde for den samlede mængde af linser du modtager, hvad enten du modtager levering hver 3 eller 6 måned. Klarna tillægger ikke nogen yderligere gebyrer eller omkostninger så længe, at den månedlige ydelse kan trækkes rettidigt. Klarnas Betingelser fremgår af https://www.klarna.com/dk/vilkar/ og accepteres af Kunden ved Bestillingen. Spørgsmål vedrørende de månedlige betalinger skal rettes til Klarnas kundeservice på https://www.klarna.com/dk/kundeservice/. .
7.4 Betaling af den månedlige ydelse sker ved træk fra Kundens kort eller konto hver Leveringsdag og derefter hver 30. dag (en gang om måneden). Ved at indtaste dit kreditkort som led i første betaling, giver du dermed dit samtykke til, at Profil Optik / Klarna løbende, automatisk og forudgående må trække beløbet fra din konto i overensstemmelse med Abonnementsbetingelserne og betalingslovens § 82. Hvis Klarna ikke kan trække beløbet fra Kundens kort eller konto på betalingsdagen, vil Klarna gøre flere forsøg (tre i alt) og tilføje det udestående beløb til den næste betaling. Hvis den næste betaling igen ikke betales rettidigt efter flere forsøg (tre i alt), sendes rykkergebyrer sammen med den efterfølgende samlede betaling. Hvis Klarna via denne betaling igen ikke kan trække det samlede skyldige beløb for alle de skyldige forudgående måneder, vil Klarna igen opkræve et rykkergebyr nummer 2 og en advarsel om at overdrage sagen til inkasso. Kunden har herefter 14 dage til at betale manuelt. Rykkergebyret beløber sig til 50 kr., pr. gang (to gange i alt). Ved inkasso kan pålægges yderligere gebyrer og omkostninger i henhold til dansk ret, herunder renteloven og bekendtgørelse om udenretlige inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket betaling.
7.5 Inden hver Leverance foretager Profil Optik via Klarna en kontrol af Kundens betalingsevne og betalingshistorik. Hvis Klarna derefter ikke godkender Kunden, har Profil Optik ret til at tilbageholde Leverancen. Hvis manglende godkendelse skyldes, at Kundens kort eller konto er ophørt/lukket, bliver Kunden tilbudt om at opdatere sin betalingsoplysninger. Indtil sådan opdatering er sket, bliver Abonnementet automatisk sat i bero. Hvis manglende godkendelse skyldes manglende betalinger, bliver Abonnementet automatisk sat i bero, og Profil Optik har derefter ret til at opsige Abonnementet i henhold til punkt 11.5. Når Abonnementet er sat i bero, sker der ikke flere Leverancer.
7.6 Hvis en månedlig ydelse allerede er trukket, inden Kunden har benyttet sin fortrydelsesret eller har opsagt Abonnementet, og Kundens returnering af Produkter er registreret, vil det fejlagtigt trukne beløb blive tilbagebetalt til Kunden. Tilbagebetaling foretages af Klarna ved kreditering/godskrivning til det kort eller den konto, som betalingen er trukket fra.
8.1 Kunden har ret til gratis besøg hos sin Profil Optik-optiker, hvis Kunden oplever problemer eller komplikationer med sine Linser. Genbesøg bestemmes efter aftale med Kunden Profil Optik-optimer.
8.2 Kunden har ret til gratis linsekontrol hver 12. måned. Alle kontroller og synsprøver er inkluderet i abonnementet, også extra kontroller. (værdi 498,- pr gang).
8.3 Kundens ret i henhold til punkt 8.1 og 8.2 ovenfor gælder ikke i perioder, hvor Abonnementet er sat i bero, uanset om det er Kunden selv, der har sat Abonnementet i bero, eller det er sket automatisk i henhold til punkt 7.5.
8.4 Hos Profil Optik følger der altid fordele med i et Kontaktlinseabonnement.
- Der følger altid en aflastningsbrille med, til en værdi af 400,- ved en nytegning af et Kontaktlinseabonnement (ønskes en dyrere brille betales merprisen)
- 25% kontant rabat på komplet brille, max én gang om året. (kan ikke kombineres med andre rabatter/tilbud)
- 25% kontantrabat på solbriller og sportsbriller, max én gang om året. (kan ikke kombineres med andre rabatter/tilbud)
8.5 Punkt 8.4 bortfalder hvis Lifestyle abonnement oprettes og kombineres med Kontaktlinseabonnement
9.1 Ved ændret syn, fx konstateret styrkeændring, kan Kunden ændre recept eller linsetype fra og med den næstkommende Leverance. Profil Optik tager ikke eventuelt udleverede Produkter retur, ud over det som omfattes af fortrydelsesretten eller reklamationsretten.
10.1 Kunden har til enhver tid mulighed for at føje linsevæske og lignende produkter til deres Abonnement, sætte Abonnementet i bero eller at udskyde næste Leverance med op til 3 måneder. Dette gøres via Mine Sider, enten af Kunden selv eller med hjælp fra Profil Optiks personale i en forretning. En sådan ændring får virkning fra og med den næstkommende Leverance, forudsat at ændringen foretages senest 10 dage før den næstkommende Leverance.
10.2 Kunden får en påmindelse via e-mail inden den næstkommende Leverance om, at eventuelle ændringer skal foretages senest 10 dage før den næstkommende Leverance for at ændringerne er medtaget i Leverancen.
11.1 Abonnementet har ingen bindingsperiode og kan derfor til enhver tid opsiges af Kunden. Abonnementet kan opsiges via Mine Sider, e-mail til Profil Optiks kundeservice med adresse webshop@Profil Optik.dk eller på telefon 41 88 47 48.
11.2 Ved opsigelse ophører Abonnementet med udgangen af den Månedsperiode, hvori opsigelsen foretages. Kunden har ved opsigelse ret til inden for 14 dage at returnere eventuelt leverede Produkter, som modsvarer det i Bestillingen angivne forbrug for efterfølgende Månedsperioder. Hvis en sådan returnering ikke sker inden for 14 dage fra dagen for opsigelsen, har Kunden pligt til at betale for de ikke-returnerede Produkter. For returnering gælder det, der står i punkt 13 nedenfor. Hvis Kunden grundet manglende bliver skyldig for betaling for ikke-returnerede Produkter, får Kunden hos Klarna mulighed for at vælge mellem at betale restbeløbet ved en engangsbetaling eller ved månedlige afdrag. Uanset hvilket betalingsalternativ Kunden vælger, er Abonnementet med tilhørende rettigheder ophørt ved opsigelsen.
11.3 Kunden har ved opsigelse aldrig ret til at returnere en større mængde produkter end, hvad der angives ovenfor.
11.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med øjeblikkeligt varsel, hvis Profil Optik væsentligt misligholder Abonnementsbetingelserne. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte og dokumenterede omkostninger og til at returnere eventuelle Produkter, som vedrører efterfølgende Månedsperioder. Hvis sådan returnering ikke finder sted inden for 14 dage efter opsigelsen, har Kunden pligt til at betale for de ikke-returnerede Produkter.
11.5 Hvis Kunden ikke betaler en forfalden månedlig ydelse og der trods påmindelser har varet mere end 30 dage, har Profil Optik ret til at opsige Abonnementet til øjeblikkeligt ophør. Kunden har derefter pligt til at returnere eventuelt leverede Produkter, som vedrører efterfølgende Månedsperioder. Hvis sådan returnering ikke sker inden for 14 dage fra opsigelsesdagen, har Kunden pligt til at betale for ikke-returnerede Produkter. Hvis Kunden på grund af manglende returnering kommer til at skylde for ikke-returnerede Produkter, får Kunden hos Klarna mulighed for at vælge mellem at betale restbeløbet ved en engangsbetaling eller ved løbende månedsbetalinger. Uanset hvilket betalingsalternativ Kunden vælger, er Abonnementet med tilhørende rettigheder ophørt ved opsigelsen.
11.6 Profil Optik har endvidere ret til at opsige Abonnementet til ophør med udgangen af den 3 eller 6 Månedsperiode regnet fra dagen for den seneste Leverance. Kunden skal i så fald informeres om opsigelsen senest 30 dage inden ophøret.
11.7 For returnering ved opsigelse gælder det, der står i punkt 13 nedenfor. Opsigelsen af Abonnementet fritager ikke Kunden for gæld, der er opstået, inden Abonnementets ophør.
12.1 Hvis Kunden modtager en fejlbehæftet Leverance, fx forkert(e) type(r) af Produkt(er), forkert antal eller et defekt Produkt, skal Kunden reklamere så hurtigt som muligt efter, at fejlen blev opdaget. Reklamationer, som sker inden for 2 måneder efter, at fejlen blev opdaget, er altid rettidig. Reklamation foretages pr. e-mail til customerservice@synsam.com eller via telefon til Profil Optiks kundeservice på 41 88 47 48.
12.2 Hvis fejlen ikke kan afhjælpes efter kontakt med Profil Optik, har Kunden ret til snarest at modtage en ny korrekt Leverance. Det påhviler dog Kunden at returnere den fejlbehæftede del af Leverancen til Profil Optik, inden en ny korrekt Leverance foretages.
12.3 For returnering ved reklamation gælder det, der står i punkt 13 nedenfor.
12.4 Profil Optik forbeholder sig ret til at afvise en reklamation, hvis det ved kontrol viser sig, at Leverancen ikke er fejlbehæftet.
13.1 Hvis intet andet anføres ovenfor, skal Produkter, som returneres af Kunden sendes til følgende adresse:
Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna
Sverige
13.2 Ved returnering skal Kunden anvende den returformular og den returfragtseddel, som kan printes fra Mine Sider, og der anføre type og antal Produkter, som returneres.
13.3 De Produkter, der returneres af Kunden, skal være i uåbnet og uskadt originalemballage. Ellers kan Profil Optik nægte at godkende returneringen. Undtagelse fra kravet om uåbnet emballage gøres (i) ved returnering efter reklamation over defekt Produkt, (ii) hvis fejlen ellers kun kunne være opdaget, efter åbning af emballagen, samt (iii) vedrørende den ydre emballage ved returnering af månedslinser efter opsigelse af Abonnementet.
13.4 Profil Optik betaler normale fragtomkostninger ved alle returneringer, som sker i overensstemmelse med disse Generelle Betingelser. Profil Optik betaler dog ikke fragtomkostninger for fejlbehæftede eller forsinkede returneringer eller for returneringer, som vedrører ikke-godkendte reklamationer.
14.1 Kunden har fået udleveret en særskilt privatlivspolitik, der beskriver Profil Optiks behandling af personoplysninger i henhold til Abonnementet. Privatlivspolitikken kan også læses her: https://www.profiloptik.dk/integritetspolitik.
14.2 Spørgsmål om behandlingen af personoplysninger skal ske til Profil Optiks kundeservice via e-mail til customerservice@synsam.com eller på telefon 41 88 47 48.
15.1 Kunden kan ved tegning af Abonnementet vælge at afgive et særskilt samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra Profil Optik pr. e-mail, SMS, telefonisk eller med almindelig post.
16.1 Profil Optik har ret til ensidigt at ændre disse Generelle Betingelser. Sådan ændring træder i kraft 30 dage efter, at ændringen er publiceret/offentliggjort/slået op på Profil Optiks hjemmeside (www.ProfilOptik.dk) og information om dette er meddelt på Mine Sider. Hvis ændringen er til væsentlig ulempe for Kunden, kan Kunden opsige Abonnementet i henhold til punkt 11.1 ovenfor.
16.2 Profil Optik har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvis til et andet selskab i Synsam-gruppen. Profil Optik må tilmed overdrage Abonnementet til tredjemand, hvis det med rimelighed kan forventes, at sådan tredjemand kan udføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Overdragelsen kræver dog et varsel på 15 dage. Kunden har mulighed for at opsige Abonnementet i varslingsperioden.
16.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side uden Profil Optiks forudgående skriftlige samtykke.
17.1 Hvis en domstol eller anden relevant myndighed finder, at et vilkår i disse Generelle Betingelser er ugyldigt eller ugennemførligt, skal dette ikke påvirke, ugyldiggøre eller umuliggøre anvendelsen af de øvrige vilkår i de Generelle Betingelser. Den pågældende bestemmelse anvendes i det omfang, det er lovligt, og så tæt på den egentlige hensigt med disse betingelser som muligt.
18.1 Hvis Profil Optik forhindres i at opfylde sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af omstændigheder uden for Profil Optiks kontrol (force majeure), er Profil Optik fritaget for ansvar i den periode, hindringen består. Hvis hindringen består længere end 3 måneder, har Kunden ret til med øjeblikkelig virkning at opsige Abonnementet. Ved sådan opsigelse gælder punkt 11.4 ovenfor. Kunden har ikke ret til erstatning ved sådan opsigelse.
18.2 Profil Optiks ansvar i Abonnementsperioden er begrænset til direkte skader forårsaget af Profil Optiks uagtsomhed. Ansvarsbegrænsningen i dette punkt 17.2 gælder ikke, hvis en part har optrådt forsætligt eller groft uforsvarligt.
18.3 Kundens eventuelle krav mod Profil Optik, der hidrører fra Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Profil Optik senest tre måneder efter, at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til den omstændighed, der ligger til grund for kravet, medmindre andet gælder i henhold til gældende lovgivning
19.1 Abonnementet er underlagt dansk ret.
19.2 Eventuel tvist mellem parterne i forbindelse med Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne. Hvis parterne ikke kan komme overens, kan tvisten indbringes for Center for Klageløsning, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.naevneneshus.dk. Center for Klageløsnings beslutning/udtalelse/kendelse er en anbefaling og er ikke bindende for nogen af parterne. I sidste ende afgøres en tvist af de almindelige danske domstole.